Skip to content

Vilken uppgift har skolan?

söndag, 21 augusti, 2011

Vilken uppgift har skolan, är den till för att skapa självständiga individer som kan tänka fritt?

Enlig John Taylor Gatto, pensionerad lärare i New York och kritisk till skolan, så är skolans uppgift att:

  1. förvirra eleverna. Presentera osammanhängande information som skall läras in utantill. Prov och tester som liknar frågor i tv-program, som fyller upp all fritid. Du hör och ser men glömmer lika fort.
  2. lära dem att acceptera sin klass tillhörighet.
  3. göra dem likgiltiga.
  4. göra dem känslomässigt beroende.
  5. göra dem intellektuellt beroende.
  6. lära dem ett slags självförtroende som kräver ständig bekräftelse av experter.
  7. göra det klart för dem att de inte kan gömma sig, eftersom de alltid är övervakade.
Gatto menar att skolan skapades för att industrin behövde arbetare med en rudimentär utbildning och som lärt sig att följa instruktioner och göra som de blev tillsagda. De skulle uppfostras till att bli goda konsumenter. De skulle inte tänka det gjorde andra åt dem.
Kunskapskanalen eller UR visade program för ett par år sedan om gamla skolbyggnader , det intressanta var att på arbetarbarnens skolor så fanns det sedeslärande citat över entréportarna som: ”var duktig så att du bli en god arbetare” etc. Det förkom inte på skolorna för överklassens barn, Undrar om det är den sortens skola Björklund vill återinföra?
Kommer ihåg mitt första år på gymnasiet, det var ett gymnasium som hade varit en realskola där de riktigt fina folket gått, och de följde traditionerna med att deras barn skull också gå där. Jag vet inte varför jag sökte dit men jag kom in och var väl nåt som katten släppat in, de gamla reallärarna gjorde verkligen skillnad på folk och folk. Flertalet som gick där var fullblodsegoister, hjälpa andra var det inte tal om, var man borta en dag gick det inte att låna anteckningar av någon som varit där och deltagit lektionerna. Flyttade under andra året till en nybyggd gymnasieskola på en mindre ort där var det nåt helt annat som gällde, man ställde upp för varandra.
Gattos eller min ”real”skola är inget jag tycker vi skall satsa på, det finns andra alternativ, I USA pågår en heldel intressanta idéer som t.ex. Unschooling. Unschooling  går ut på att eleverna lär sig genom livserfarenheter, arbetslivserfarenhet och sociala interaktioner, snarare än genom en mer traditionell läroplan. Man skall uppmuntra elevens medfödda  nyfikenhet och vilja att lära sig, och det på elevens egna möjligheter och villkor. Det viktigt att eleven hittar det han brinner för, att han hittar sitt sanna jag. Idag handlar det om att de, eleverna, skall ha en utbildning men om de sen egentligen passar och kommer att trivas i yrket är likgiltigt för politiker som Jan Björklund som bara ser industrins behov. Sir Ken Robinson har skrivit en intressant bok, The Element, där han berättar om uttråkade elever och anställda som mot alla odds hittar sin passion. Där finns namn som:
  • Sir Paul McCartney, ingen närmare presentation behövs,
  • Arianna Huffington, grundaren av nättidningen Huffington Post,
    hon var en fattig flicka från den grekiska landbygden som så en bild i en tidning av Cambridge University och bestämde sig för att hon skulle studera där.
  • Matt Groening, fader till The Simpsons.
  • Gillian Lynne, koreograf för musikaler som The Cats, Phantom of Opera. Hon kunde inte sitta still så skolan trodde hon hade, vad vi idag kallar ADHD, och ville placera henne i specialskolan, men mamma hittade en läkare som insåg att hon skulle placeras i en skola där hon fick dansa.
  • Albert Einstein, som hade svårigheter att lära sig saker utantill men var ovanligt nyfiken och kreativ.
Listan kan bli hur lång som helst, det är många som kan berätta om de svårigheter och motstånd de hade i skolan innan de hittade sitt ”Element”.
Som vuxna är det vår roll att hjälpa våra barn att hitta sin passion, inte fundera på om de kommer att kunna försörja sig utan istället låta dem pröva sig fram.
 Varför har de traditionella skolorna inte kreativa ämnen på schemat som musik, teater, konst etc.? Det finns ju skolor med en annorlunda pedagogik som Montessori, Waldorf m.fl., kanske finns det lite att lära från dem? Läste att Waldorf elever inte kan söka vidare utbildningar pga. av att de inte fick traditionella betyg. Som jag sagt tidigare så är frågan vad bevisar egentligen betygen?
I sin bok ”En helt ny värld” berättar Daniel Pink om gymnasieskolan CHAD ( Charter High School for Architecture and Design) i Philadelphia där de har 95% närvaro jämfört med på en vanlig gymnasieskola som har 63% i samma stad. Det finns således lösningar till de problem som skolan har.
Det är ju också så att vi lär oss på olika sätt.
Ett problem i skolan idag är att lärare har för lite kunskaper utanför skolan, det gör försök i den vägen bl.a. i Gränna, där lärarna forskar en del av arbetstiden. En tanke som slagit mig vid flera tillfällen är varför inte låta yrkesarbetande vara hjälplärare på deltid, som arbetslös ingenjör skulle jag själv kunna tänka mig vara det jag ju också djupa kunskaper i IT som lärarna saknar idag, se min tidigare artikel ”Lärare kan ingen IT” .
Innan vi springer iväg ditt Jan Björklund pekar kanske vi borde fundera på om vi inte har andra alternativ.
Annonser
2 kommentarer leave one →
  1. söndag, 21 augusti, 2011 20:06

    Jag tror liksom att det finns en övertro på utbidning. Den finner man ofta hos pedagoger och är bla. kopplad till att de, lika väl som andra, vill att deras yrke ska vara viktigt. Lärande sker ju ständigtt, ofta på ett omedvetet plan (ta t,.e.x. inlärning av modersmålet). Att tro att lärarutbildning ska omforma kandidaterna till fullfjädrare utbildade är ju bara hokuspokus-tänkande. Jag tycker att din idé med att personer med djupa kunskaper inom ett visst område kan verka som lärare är testbar. Kunskapsdjupet är nog den förnämsta faktorn hos en god lärare, inte didaktiska hänsyn och pedagogiska principer, som växlar från tid till annan.

  2. söndag, 21 augusti, 2011 20:47

    Bertil det är roligt när man får höra att andra tänker som en själv. Tycker det är så synd ibland när man möter människor som är extremt kunniga inom ett område och brinner för det men kommer igenstans. De skulle bli utomordentliga lärare men hindras av vad som närmast liknar skråväsen.
    När man som jag jobbat med IT så har man mött många personer som saknar förmell kunskap men ibland blir ändå rätt för de är för kunniga för att missa.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: