Skip to content

Slutet tycks närma sig för Kaddaffi

tisdag, 23 augusti, 2011

40 år av diktatur tycks närma sig sitt slut. Kaddaffi, eller Muammar al-Gaddafi som han fullständiga namn är,  har förtryck folket i Libyen sedan han tog makten 1969. En sommar i slutet av 70-talet befann jag mig i London, då först blev jag medveten om vad som skedde i Libyen. Jag bodde på en bed&breakfast i närheten av Notting Hill, jag var där ca 14-dagar, jag är ensam i ett flerbäddsrum när det mitt i natten ramlar in en något förfriskad kille, vi hälsar på varandra och han tar fram en flaska ozo som han köpt  i Grekland som vi delar på, det visar sig att han kommer från Libyen och är i frivillig landsflykt. Han hette Jamal och studerade till läkare på Sorbonne i Paris, och hade sommarferier som han tilbringade genom att resa runt i Europa, han vågade inte åka hem för att då skulle han troligen bli tvångsrekryterad till armén. Pengar lyckade föräldrarna skicka till honom.

Vi tillbringade en vecka tillsamman i London via honom lärde jag känna andra som liksom han var landsflyktiga, det var araber från Marocko, Tunisien och andra arabstater med förtryckarregimer,  lärde mig mycket om araber och vad som hände i deras länder. Vi blev ett gäng under några dagar som festade om i London, de var roliga och trevliga att ha att göra med. Något jag noterad var att när jag träffade kompisarna till Jamal första gången på stan så var det inte så att jag kände mig utanför, i Sverige var det ofta så att träffade nån vän någon kompis väntade man ofta brevid till man gick vidare, nej de grabbarna hälsade och drog in  mig samtalet direkt.

Idag är det stora förändringar pågång i deras hemländer – hur har de det nu? Hoppas de har det bra.

One Comment leave one →
  1. tisdag, 23 augusti, 2011 11:21

    Jag minna några spöklika dagar på Cypern när USA bombade Tripolis. Det var tydligen fullt pådrag i Medelhavet ocxh min dåvarande flickvän och jag
    fick uppleva många brittiska soldattransporter och närmast ett kort utegångsförbud.

    Men dina minnen verkar ha varit mer djupgående.

Kommentera

